@Peerke het werkt overigens niet hetzelfde als een benzinebrander. Als je eerst op pompt dan stroomt er simpelweg petroleum uit de brander.
De juiste wijze is:
-ontluchtingsschroef open
-een brandstof in het schaaltje onder de brander (om de brander te verhitten zodat vergassing kan plaatsvinden)
-op het moment dat die brandstof bijna uitgebrand is draai je de ontluchting dicht en dan geef je enkele (!) pompjes om de druk op te voeren, de petroleum begint te vergassen en dit steek je aan.
-Je laat de brander nog wat heter worden en pompt eventueel nog wat bij om een sterkere vlam te krijgen.
-om de vlam te reguleren draai je de ontluchting iets open tot de vlam afneemt. Voor een weer sterkere vlam pomp je weer druk bij.
Bij een benzinebrander heb je een kraantje dat de brandstof toevoer reguleert en daarom pomp je de druk voor het aansteken flink op (brandstof kraan dicht) voor je hem aansteekt, bij een petroleum brander heb je dat niet.
@Jarv ik ben ook geen specialist maar als je vragen hebt hoor ik het wel.
Paar belangrijke dingen voor je veiligheid:
-check (dus demonteer) het overdrukventiel op een juiste werking, je wilt geen bom creëren.
-als je een brander als deze aansteekt kun je een vlam krijgen van tientallen centimeters hoog, houdt daar dus rekening mee (buiten!)
-bij zulke oude branders is vaak het leertje van de pomp vergaan, wat soms bij mij werkte was het te laten weken in ballistol.
-De pomp werkt met een NRV (non return valve) zodat de druk in de tank blijft. Niet zelden is deze verstopt, weken in petroleum en soms flink de druk doordrukken kan deze nog wel eens weer aan de praat krijgen.